Przygotowanie tekstów do publikacji


Ogólne informacje:
W przypadku chęci publikacji artykułu na łamach czasopisma „Fastener” prosimy o kontakt mailowy (j.glapinska@elamed.pl) lub telefoniczny (32 788-51-25).

Objętość tekstu:

  • artykuły przesyłane do redakcji mają objętość od ok. 8 do 15 tys. znaków ze spacjami – wszystko zależy poruszanego zagadnienia,
  • redakcja zastrzega sobie prawo do dzielenia tekstów w przypadku, gdy będą one zbyt długie lub gdy będą zawierać dużo materiałów graficznych (po wcześniejszej konsultacji z autorem); tekst będzie w takim przypadku publikowany w kolejnych numerach magazynu,
  • tekst powinien zostać nadesłany w plikach *doc. i *pdf (Times New Roman 12 pkt, pojedyncza interlinia).


Części składowe tekstu:

  • imię i nazwisko autora (-ów), tytuł naukowy, afiliacja,
  • tytuł artykułu (nie powinien on być zbyt obszerny, powinien natomiast przyciągać uwagę i oddawać treść całego artykułu), podtytuł (jeśli zawartość artykułu narzuca zbyt długi tytuł, można użyć podtytułu, który dopełni informacji),
  • lead/streszczenie artykułu (kilkuzdaniowe wprowadzeniem do całej publikacji, mające zachęcić czytelnika, aby zagłębił się w jego zawartość),
  • śródtytuły (krótkie tytuły poszczególnych części artykułu, które nie tylko dynamizują tekst ale dzielą go wizualnie i szeregują go na poszczególne zagadnienia),
  • zdania lub wyrazy pogrubione (muszą mieć merytoryczne uzasadnienie i muszą stanowić najważniejsze stwierdzenia bądź wyrazy, na które autor pragnie zwrócić uwagę czytelnika),
  • bibliografia powinna być ujednolicona w następujący sposób:
  1. pozycje książkowe, np.: Martens N., Morciniec E.: Mały słownik niderlandzko – polski. Wiedza i Ty, Warszawa 2006.
  2. cytowane artykuły, np.: Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Sole organometaliczne w mieszankach mineralno – asfaltowych. „Magazyn Autostrady”, nr 6/2008, s. 6-42.
  • w przypadku artykułów naukowych prosimy o uzupełnienie ich o angielskie wersje tytuł, słów kluczowych (w j. polskim i angielskim) i streszczenia.


Materiał graficzny:

  • materiały graficzne (zdjęcia, rysunki, tabele) powinny zostać nadesłane w jakości nadającej się do publikacji (minimum to 300 dpi w oryginalnym rozmiarze),
  • materiał graficzny powinien być wklejony do dokumentu tekstowego i przysłany osobno,
  • zdjęcia (fot.), tabele, rysunki (rys.) muszą mieć podpis,
  • redakcja pragnie promować autorów, dlatego prosi o nadsyłanie fotografii portretowych w wyżej podanej rozdzielczości,
  • każdy element graficzny powinien zostać kolejno ponumerowany,
  • sugerowane formaty plików graficznych to pdf, jpg, avi, tif, eps
  • w sytuacji, kiedy autor posiada jedynie odbitki zdjęć, które chciałby umieścić w artykule, należy przesłać je na adres redakcji, gdzie zostaną zeskanowane. Redakcja zwraca nadesłane materiały.


Dobre rady:

  • czytelnik jest najważniejszy – przygotowując tekst myślmy przede wszystkim o nim
  • ekonomia i estetyka – długie tytuły, śródtytuły nie są ani atrakcyjne, ani interesujące,
  • przejrzystość tekstu – wypunktowania przyciągają uwagę, jednak zbyt duża ich liczba zaburza płynność tekstu i nie jest dobrze przyjmowana przez czytelników,
  • redakcja nie stosuje podkreśleń w tekście, zamiast tego zaleca się używać pogrubienia (bolda),
  • każde zdjęcie wymaga podania jego źródła; zdjęcia pochodzące z Internetu mają zbyt słabą jakość do publikacji i są niewiadomego pochodzenia; redakcja nie publikuje zdjęć, do których osoba je nadsyłająca nie ma praw autorskich,
  • artykuły nadsyłane bez materiału graficznego będą uzupełniane przez redakcję we własnym zakresie (po konsultacjach z autorem).


Sprawy administracyjne:

  • za opublikowany artykuł redakcja wypłaca honorarium,
  • po decyzji o nawiązaniu współpracy redakcja wysyła formularz danych osobowych, który następnie posłuży do sporządzenia umowy (całorocznej, jednorazowej, bezpłatnej),
  • po sporządzeniu umowy, wysyłana jest ona do autora,
  • po jej podpisaniu i odesłaniu na adres wydawnictwa honorarium jest przelewane na wskazane konto bankowe,
  • autorowi przysługuje jeden egzemplarz autorski, który jest do niego wysyłany po wydrukowaniu numeru.