Około 10 000 elementów – tyle pozycji znajduje się w katalogu, jakim zawiaduje Dział Łańcucha Dostaw gliwickich zakładów Opla GM Manufacturing Poland. Elementy złączne, takie jak śruby, nakrętki, opaski, zajmują bardzo istotne miejsce na tej liście.

Dostępność elementów złącznych w określonym czasie i miejscu decyduje o ciągłości produkcji oraz w znaczący sposób wpływa na jej koszt. O sposobach optymalizacji systemu dostaw opowiada inż. Stefan Moisa, dyrektor Działu Łańcucha Dostaw oraz członek zarządu Genaral Motors Manufacturing Poland.

Zacznijmy od podstaw: czym jest system Kanban?

Kiedy przed ponad pół wiekiem opracowywano w Japonii system Kanban, wydawało się, że karty zawierające spis potrzebnych na stanowisku montażowym części i oparty na nich system stanowią odpowiedź na wszystkie pytania dotyczące oszczędności czasu, magazynowej przestrzeni oraz logistyki. Był to niewątpliwy przełom w dziedzinie organizowania produkcji. Podczas wielu lat stosowania systemu Kanban okazało się jednak, iż ma on, przy wielu niewątpliwych zaletach, także swoje ograniczenia.

Przyglądając się historii funkcjonowania tego systemu, można stwierdzić, iż w czasach, gdy komputeryzacja zakładów produkcyjnych znajdowała się jeszcze w sferze futurystycznych wizji, jego pietą achillesową był czas. Realizacja wszystkich „ssań” poszczególnych stanowisk pracy (przekazywanie zamówień porównuje się w systemie Kanban do zassania części przez stanowiska produkcyjne) odbywała się w oparciu o informacje przekazywane przez pracownika, który musiał ją dostarczyć do ośrodka dystrybucji części. Następnie zrealizować zamówienie w fizycznym czasie, jednak zbyt długim jak na zmieniające się warunki techniczne i rynkowe, zwłaszcza jeśli zakład był rozległy. Dla przeciwwagi – zaletą Kanbanu były pojemniki na części, skonstruowane stosownie do potrzeb stanowiska. Pracownik nie musiał rozglądać się za potrzebnym elementem ani rozgrzebywać sterty śrub czy nakrętek, by odnaleźć to, co w danym momencie miało być użyte. Otrzymywał posegregowany zestaw w pojemniku, z którego mógł czerpać niemal po omacku, jako że każdy z elementów miał w nim swoje miejsce. Nadeszły jednak czasy komputeryzacji i automatyzacji.

Okazało się wtedy, iż metodę Kanban można udoskonalić. Taką właśnie elektroniczną wersję systemu Kanban, pod nazwą PPS (z jęz. ang. – system produkcji ciągnionej) stosuje się od początku istnienia gliwickich zakładów GM. Co więcej, sam zakład budowano już z myślą o tym systemie.

Jaka jest pozycja Działu Łańcucha Dostaw w procesie produkcyjnym Waszego zakładu?

Zajmujemy się całym procesem, od zamówienia samochodu przez klienta, aż do dostawy gotowego auta do dealera. Znaczy to, że organizujemy i planujemy całą produkcję, dostarczamy materiały do stanowisk produkcyjnych, odpowiadamy za całą logistykę. Elementy złączne, jakie dostarczamy, to wielka grupa śrub, nakrętek, wkrętów, opasek, nitów – cały asortyment elementów używanych w produkcji samochodu – nie sposób ich tutaj wszystkich wyliczyć. Dział składa się z dwóch głównych grup pracowników.

Dokończenie artykułu w "Fastener" 1/2015 - czytaj dalej